söndag 13 maj 2012

Narcisistens Klagan.

Ja Se här.

Och så här i stundande sommar och Skolavslutningstider kan jag bara inte sluta tänka på annat än...
ja..
Jag bara kan inte tänka på annat än vad en bekants dotter berättade för en tid sen. Hon har gått på Waldorfskolan och berättade hur beklämd hon kände sig över gymnasiet hon valt. Hon ångrade att hon inte fortsatte vidare på Waldorfgymnasiet i stället, då hon gått hela sitt liv på Waldorfskolan. Så här i efterhand, med erfarenhet av en helt ny skola   tyckte hon;  eftersom att hon visste;  att på Waldorf får man "förtjäna" sina betyg.
 I den skolan hon istället valde, fick man betyg, som man överhuvud taget inte förtjänade eller ens borde ha haft och jag tolkade det som hon kände inte att det fanns någon känsla i relationen mellan lärare och elever utan att klimatet så att säga var kallt och hon hade belägg.
I ett ämne där hon gjort vad hon kunnat, fick hon dåligt betyg, och i ett annat, där hon inte ens lämnat in alla uppgifter samt inte ens gjort alla prov, fick hon högt betyg.
På waldorf får man betyg för att man lärt sig något, och det måste man bevisa.

Jag är återigen så glad (och ja jag vältrar mig nu här i mitt eget personliga självkänsle boost) att jag kan lita på mitt eget omdöme, och det vill jag att mina små älsklingar också ska kunna göra, när dom blir vuxna.  En annan vän till mig har ett barn (på waldorf), som redan nu i högstadiet funderar på att bli psykolog. Snacka om att ha fått en " feeling" för något som sen senare säkerligen kommer kunna kristalisera ut sig till något fruktbart. Jag kan säga att när jag gick i högstadiet, ville jag itne ens tänka på framtiden)
I den vanliga skolan, är det viktigt för skolpengens skull att så många elever som möjligt kommer dit, med riktmärket att HÖGA BETYG är ledstjärnan och per autonomi samma sak som att skolans elever KAN NÅGOT. Och vad än viktigare än allt annat som jag själv anser vara att man VILL NÅGOT.

 På waldorfskolan får man inte betyg, utan personliga Omdömen av läraren, som ju lärt ut och sett varje elev och vad den vuxit i hop med under resans gång och skolpeng det får man i alla fall. Dessutom är Waldorf den enda skolan som har i förtroende av vår Regering, att själva få utse "kompetenta lärare", oavsett om dom har den statliga lärarutbildningen eller ej, utan kanske rent av bara är en futtig liten rymdforskare från Nasa istället, som kan någonting, men som också är av skolans lärarkår ansedd som även lämplig som lärare, i låt oss säga ett ämne som det passar sig att lära ut något i, och att den viktigast av allt KAN lära något ut. Det får Inga Andra Skolor i Sverige. Inte Vanliga. Inte Privata.

Så jävla glad att jag har mina barn i en kompetent miljö.

Och här kommer min knorr.

För en tid sedan gick jag med i en facebookgrupp som kallar sig Socionomerna; tror jag. Det första jag möts av när jag kliver in, är en ung tjejs vädjan på "Wallen", att någon ska upplysa henne om vad ordet "Diskurs" betyder.
Denna människa, som var en kanske ca 18-22, tjej, som gav intrycket av att vara så där allmänt "vanlig"och allmänt ointresserad av att plugga, hade alltså tagit det konstiga beslutet att sätta sig på en utbildning till att bli en utövare av yrket socionom. Det hon själv gav intrycket av var, att hon inte fattade ett piss av sin utbildning, att hon inte tyckte det var roligt alls, och att hon bara kämpade i motvind just då. Mina ögonbryn kunde nog inte höjas mycket högre över havsytan än vad dom just då gjorde, och jag var på god väg att skriva en enda mening till henne, men jag är glad att jag lät bli, men nu ångrar jag mig.
Är man så jävla personligt insiktslös, intelligensbefriad, och slapp att man inte ens kan komma på att slå upp ett ord, som man inte förstår, innan man skyltar med det inne på ett forum för sakkunniga (likar??) om, att man är helt omdömeslös och passiviserad, så kanske man bör nöja sig med ett jobb på McDonalds istället. För det värsta man möjligtvis kan ställa till med där borde väl vara att någon jävel får bli utan sin Jävla El Maco eller nåt annat kroppsfarligt som kallas kanske, föda, om man har tur.

Sen undrar jag, hur man tänker sig att man ska kunna använda sin analytiska förmåga Vidare, ja i hennes sits alltså; när man kommit ut i yrkeslivet, och sitter där, med låt oss säga några traisga Barn som kanske blivit våldtagna, misshandlade eller allmänt vanvårdade och i behov av kompetenta vuxna trygga famnar, som ska hjälpa dom tillbaka till ett normalt liv; i veckan; om man inte ens vet vad ett ORDLEXIKON är för något och än värre, ( Även om ett ordlexikon finnes, vilket är ett krav om man läser på en högskola) inte förstår vad som står däri! Det är så fruktansvärt skrämmande att se att dessa konsekvenser (ja jag ser såna människor som konsekvenser) av den vita människans jävla så kallade utveckling. (Det är snarare avveckling.)

Mina frågor blir.
 Hur har man det fatt?, om man å det ena, skryter om att man går en höjdarutbildning i inledande mening, men där man i åtföljande meningar, talar om att man avskyr denna utbildning, därför att man helt enkelt inte är i stånd att kunna utföra den? I vuxen ålder????? Vem fick henne att få för sig att hon skulle plugga över huvud taget?, när hon inte ens gillar det?
Nu låter det som att jag blivit besatt av endast den här personen, men det har jag inte jag lovar. Den här personen var den person, som fick bägaren att rinna över.
 Varje år massutexamineras inkompetenta människor (unga zombier), som bara har en enda sak att hänga upp sin gymnasietid på; nämligen att få supa sig fulla på ett flak, och ha på sig senaste klänningen från Hm med en ful FejkGucci på armen full med några folkbärs, och ja, jag Pissar på den där jävla svintraditionen för den är ett hån mot kunskap och mot mitt samhälle.
På teven kan jag inte kolla på ett enda jävla program, utan att bli avbryten av psykopat inslag där sk normala människor, på fullaste allvar tar betalt för att lura människor att tro att de själva verkligen använder dom där kemikalieprodukterna, bilarna som förstör vår planet, tjänsterna som åsyftar att underlätta för alla vita egons arslen, underhållnings aktiviteter för att slippa komma på att det finns ett organ ovanför nack-kot-pelaren att hitta på en egen aktivitet med eller för allt i världen inte får jag glömma Fredags Myset, som är hela FOLKHEMMETS NAV Nämligen; Sitt nu framför teven och känn hur duktig du har varit hela veckan när du inte fått vara människa en enda sekund, så att OLW kan få tjäna fett med pengar på just Fett och AGE/ALE som du garanterat får cancer av om du inte skiter till nästa fredag.

Vart blir man en omdömesfull människa, som vill andra och sig själv väl, som kan sätta gränser både för sin egen och andras förmåga, som kan göra prioriteringar som leder till fruktbarhet för andra levande människor istället för högst olevande budgetar från Nestle och Sony Eriksson? Jag tror chansen är högre på en blomsteräng än i tillstånd av onyktert svin-hallicunerande.


Och ännu en eloge till Waldorfskolan i västerås, som bar ut sina två gymnasielever förra avslutningen, sittande på en tron med blommor. Så fint. Så värdigt. Jag grät faktiskt, och det gjorde jag inte ens på min egen studentexamination.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar