torsdag 24 maj 2012

Bedrövligt med normal skola.

Jag kan fanimej inte låta bli. Efter varje gång jag skrivit ur mig mitt ursinne tänker jag lättat att;
så jag,
nu finns det nog inget mer. Nästa gång kan jag skriva något snällt, ödmjukt och upplyftande, så jag kan bli den där "positiva coachen" nån gång kanske.

Men så fan heller.

Jag är helt till mig nu, och detta för att jag i går var och besökte en sk "vanlig" skola.
Först och främst vill jag göra mig själv klar på, att jag under ca säkert 9 års tid, har hört missnöjda föräldrar, som inte valt den "vanliga" skolan utan sökt sig till nåt annat, säga, att de upplevt (på sina första möten i dom "vanliga" skolorna) att barn är våldsamma, fula i munnen, bråkiga och att det aldrig syns till några vuxna omkring dem som kan lära dom veta hut, och att dom pga detta vänt om innan dom ens kommit in i fasiliteterna (eftersom att barnen talar sitt tydliga tecken och är resultatet av vad som försigår inne i fasiliteterna)

Så känner jag också och jag har bevis.

Jag kommer in på skolgården (vilket jag har gjort många gånger förr, då det ju faktiskt är min egen barndomsskola) och det som

1.först slår mig är, min egna fysiska reaktion i kroppen. Jag börjar darra, känna  mig obehaglig till mods och känner att jag får ett påslag i huvet som för att jag ska börja vara på min vakt ifall att något rent av oförhappandes kommer att komma flygande i luften och landa i huvet på mig.

2. Det tar ca 20 sekunders omkringkollande efter faror för att fastställa, just faror. Barn överallt, som stirrar på mig konstigt (som om dom inte skulle ha sett någon annan människa från någon annan stans förut alls utom sin lilla ankdam) ostrukturerade, högljudda, svärande, bråkandes, hävdandes, hängandes eller rännandes åt alla håll och kanter.

3. Innan jag kommer in på skolgården passerar jag en jättelång kille som såg ut att ha anorexia. Han vankade av och ann, fram och tillbaka på samma ställe och såg ut att ha ångest. (jag förstår och håller med honom)

4. En fritidsledare vrålar ut genom ett fönster, "SÄTT på er skorna!!" och får med rätta ett: "NÄÄÄÄ de tänker vi inte", tillbaka. Fritidsledarens vrål gav mig en stöt i magen och jag fick lust att skälla på honom.

5. Ur en annan dörr strax efter (jo jag gick runt i cirklar och så att säga letade efter någon) stack (samma tror jag) fritidsledare (en vuxen man) ut truten och vrålar "TJENA BRUUDARRR" till två unga små flickor som försynt och försiktigt och tyst svarar tillbaka: Tjena.

6.Inne på fritidset fick jag upplysningen om att ingen som helst närvarolista fördes med förklaringen att det nämligen inte var ett riktigt fritids utan ett eftermiddagshem, och jag tänker i efterhand att det här måste ju vara varje pedofil och barnarövares mecka.

                                                Avslutningsvis:


 om man som vuxen, tolkar de ny reglerna i skollagen som man i den "vanliga" skolan får lära sig att tolka texter  i "läsförståelsen" i svenskan, där man även bevisar sin förståelse av det man läst genom att skriva om texten så att det ser ut som ens egna ord och även får betyg på "copy paste" metoden också, så
FÖRSTÅR jag att man kan dra slutsatsen att;

OM VI COPY-PASTEAR OM SKOLAGEN I PUNKTFORM, COPIERAR UPP PUNKTERNA PÅ A 4 PAPPER SOM VI SEDAN PLASTAR IN OCH HÄNGER UPP HÖGST UPP PÅ VÄGGEN I KAPPRUMMET SÅ ATT SKOLINSPKTIONEN KAN SE ATT VI GJORT DET, så vet vi att vi är en riktigt fin-fin och bra skola.

Det är alltså konsekvensen som blir om man berövar en redan intelligent varelse alla sina förutsättningar angående att få fortsätta att vara intelligent.

Nån annan dag ska jag följa upp det här inlägget mer detaljerat och med infallsvinklar såsom tex;

Blir man verkligen människa om man inte får klättra i träd? (jo evolutionen har gett oss armar, ben och fingrar för att vi har använt oss utav dom)
Vill små flickor att vuxna män (som dom måste vara hos när ingen annan kan ta hand om dem på dagarna) ska kalla dom brudar?
När det är rökvarmt ute, mår inte fötter bra av att få vara i det fria då? så dom inte får svamp och vårtor menar jag?
Är det inte viktigt med närvarolista när man har ansvar och även tar betalt för att ta hand om andras barn?

Beats me

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar