söndag 5 april 2009

Så här lagom till Påsk



Skulle jag bara vilja efterlämna mig ett litet spår av erfarenhet, som jag ådragit mig och som jag till slut smält ner till en liten insikt, i mitt lilla barnsliga inre, som numera omhuldas av ett vuxet barn, som strikt kan tänka sig att bli civilekonom, även om jag inte tänker bli det.

Som en fingervisning, inför den stundande "Svenska" påskfirningen, tänkte jag bara upplysa om denna lilla parentes, inom ämnet "alkohol-införsel" venärt, artärt, intravenöst eller oralt eller kanske till och med analt:

Till grund har jag Gudinnan Tapper, som står som värdinna "expertis" för programmet, "Du är vad du äter" (och dricker) på Teven. Orkar inte stå för vilken kanal, för det har jag glömt, men :

 "-Jag bryr mig?"

Här kommer det:

"Genomskinlig sprit är mindre skadlig för hjärnan än färgad sådan
    och sålunda också bättre enligt mig själv. 
Exempel på färgad sprit kan vara Whisky, conjac, öl, etc. 

Anledningen är; att den inte innehåller dessa förödande slaggprodukter, som den färgade spriten innehåller, och då den av den anledningen,  därför inte irriterar hjärnan lika mycket.
  -Denna underbart vetenskapligt, (förhoppningsvis), vedertagna kunskap, ger mig en erinring om självaste midsommarafton, får många år sedan, då jag motvilligt drack mig nykter på farsans vodka. Den första snapsen var ju för pappas skull och för den traditonella känslomässighetens; men den andra, tredje och sjunde, samt möjligtvis även resterande efter denna,  var av ren rastlöshet och av och i förhoppning om att bli så dyngad så att dagen kunde ta slut. Mot alla mina odds kom jag hem helt nykter och panikslagen, så jag gick ut och sprang. 
Det skulle jag Inte ha gjort om jag druckit öl eller whiskey eller conjac.
Jag är bombsäker, av erfarenhet.

Och jo, detta är bitvis ett gammalt riff från min helgon dagbok, men den passade sig så lägligt ny tyckte jag, i denna mysiga påskatid, då alla människor behöver muntras upp och uppmuntras att ta sig ett redigt litet järn så dom inte torkar ihop totalt och tappar stinget.

Skål på er! För satan!

1 kommentar: